Jeg har hørt at min mormor ikke synes jeg laver nok blog indlæg, så jeg må hellere komme i gang.

I dette blog indlæg vil jeg prøve at beskrive det arbejde jeg skal lave.

Vi er blevet delt ind i klasser. Jeg skal have 4 forskellige klasser som jeg skal være engelsklærer for. 2 af klasserne er ca. 3 år, der skal jeg kun være et modul en gang om ugen. Så det er ikke den gruppe jeg skal bruge mest tid med.
Den klasse jeg skal være mest i er butterfly class, hvor børnene er ca. 5 år. Her skal jeg være alle ugens 5 dage i det først modul.
Når jeg ikke er der, er jeg i Kindergarden resten af tiden. Der er børnene ca. 6 år.
Så der er nok at se til med alle klasserne, som alle har forskellige læreplaner og mål de skal nok. I Kina skal børnene lære et hvis antal ord, farver, ting osv pr måned. Hvilket er meget at forvente af så små børn men det er vores ansvar at søger for at de lære det, for i slutningen af måneden skal de alle til prøve hos nogen af lederne.
Lige nu virker selve forberedelses arbejdet rimligt uoverskueligt men det er nok fordi jeg lige skal ind i deres rytmer for at forstå det. De har en plan man SKAL følge hver dag, med et bestemt emne man skal snakke om på dagen. Vi skal så ud fra denne plan skal vi planlægge noget ekstra til emnet.
Der er en del forberedelse når man skal lave det til 2-4 forskellige klasser hverdag. Nok mest fordi jeg ikke kender meget til de emner børnene har. Nu bider det mig i røven at jeg ikke vil være børnehavepædagog, jeg kan jo ingen børnesange, hehe.
En skole dag består af to moduler. Det første er 45min til 1times ”circeltime” hvor børnene i fællesskab skal fortælle om vejret, kalenderen og antal elever som er kommet i dag. Alle emner har en sang som der skal synges til. Dem håber jeg snart på at lære. Efter disse 3 ting, som skal laves hver dag, skal jeg så fortælle børnene om det nye emne for i dag, efter at vi har lavet et resume af dagen i går. Så skal jeg så lave nogle ting til dette emne, som børnene så skal lære, lytte og genfortælle. Efter den 1 time så er gået skal børnene ud i deres ”centers”. Det er små stationer, hvor de selv vælger hvilken en de vil være i. Her lære de så forskellige ting. Der er 8 forskellige ”center” hvor hver center skal handle om dagens emne, dette skal jeg forbedre i sammenarbejde med de andre lærer i min klasse. Vi er 3 lærer i alt, jeg den eneste som taler engelsk. De taler meget lidt basis engelsk.  
 Art: Hvor de tegner, maler, klipper osv ting til dagens emne.
 Language: Hvor de skal øve deres engelske udtale. Så der skal læses, leges med bogstav spil osv.
 Science: Hvor de skal lave små eksperimenter.
 Cooking: Hvor de laver noget mad eller taler om det.
 Math: Hvor de laver matematik.
 Dramatic play: Hvor de kan klæde sig ud, lege noget som handler om emnet.
 Literacy: Hvor de skal lære at stave.
 Music class: Hvor der bliver sunget sange.
 Large Muscle: Minder om gymnastik, bare på 10m2.

Når børnene så har været i deres ”center” er det tid til at gå udenfor for at lege. Her er det ikke fri leg som derhjemme. Jeg står for at planlægge 20-30min fællesleg ude i gården.

Efter de har været ude at lege skal børnene ind for at vaske ansigt og hænder. Så sætte de sig pænt på deres pladser og lytter til at jeg skal læse en historie op i ca. 15min indtil deres mad kommer. Efter maden skal de sove til middag. Efter deres lur starter 2 modul, det er næsten det samme som første modul. Circel time, center time, udenfor, historie, mad også bliver de hentet kl 17.

Det er en meget lang dag for børnene men de virker meget glade hele dagen. Jeg er allerede meget forelsket i alle børnene og har lært dem deres første danske ord. HAPS. Det er nu nok mest fordi at jeg ikke kan lade være med at sige haps haps haps når jeg sidder sammen med dem.

I dag er det lørdag og vi har været ude at træne kl 10 i formiddags. Vi har meldt os ind i et fitness center for at få tiden til at gå når vi har de to timers pause, imens børnene sover. For 6 måneders fitness har vi givet 500kr. Det kan Danmark sgu lære noget af. Til genglæd er der ikke så rent og mange af maskinerne virker ikke ordenligt. Til genglæd er der en masse danse, trænings og spining hold hele dagen, et nyt hver time. Vi har set både mavedans, Zumba, aerobic og ikke mindst gangnam style. Jeg må indrømme at det er længesiden jeg har grint så meget som da jeg tilfældigt kommer gående ind i danse lokalet (for at strække ud, det kan man kun inden bagved) også står der bare en vildeste fyr med 3 ældredamer og giver det fuld gas til gangnam style. Respekt til de gamle damer. Jeg synes det er lidt underligt at man kan gå til gangnam style danse time, men okay, hvad er ikke underligt i Kina.

Nu skal vi bruge resten af vores weekend på at lave forberedelse til næste uges arbejde. Jeg skal have fundet noget børnesange og børnelege frem, så jeg ikke gå helt i stå på mandag.

Jeg prøver at ligge nogle billeder ind af den første klasse jeg var inden i. Ciao.    




Leave a Reply.